روز جهانی گردشگری و مهم‌ترین نقاط توریستی ایران و دنیا

روز جهانی گردشگری یک رویداد بین‌المللی است که هر ساله در تاریخ ۲۷ سپتامبر گرامی داشته می‌شود. این روز به منظور ارتقای آگاهی عمومی درباره اهمیت صنعت گردشگری و تأثیرات آن بر اقتصاد و فرهنگ جوامع است. کشور ایران یکی از کشورهایی است که پتانسیل گردشگری بسیار بالایی دارد و توجه به این سرمایه‌ها موجب توسعه روزافزون اقتصادی  در آن می‌گردد.

روز جهانی گردشگری

چرا روز جهانی گردشگری برگزار می‌شود؟

در این روز، فعالیت‌های مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شود که هدف آن‌ها ترویج گردشگری پایدار و مسئولانه است.گردشگری پایدار به معنای توسعه‌ای است که نیاز‌های جاری جامعه را برآورده کند بدون اینکه از منابع طبیعی و فرهنگی آینده نسل‌ها به طور قابل توجهی کاسته شود. از این رو، در برنامه‌ریزی و توسعه صنعت گردشگری باید به اصول پایداری توجه کرد و سعی کرد تا با حفظ محیط زیست و فرهنگ منطقه، به تأمین نیاز‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه بپردازد.

شهرهای توریستی ایران

ایران یکی از کشورهایی است که دارای شهرهای توریستی فراوانی است. این شهرها با تنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعتی خود، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

برخی از مهم‌ترین این شهرها عبارت‌اند از:

اصفهان:

شهر اصفهان با آثار تاریخی برجسته‌ای همچون مسجد جامع، عمارت‌های قدیمی و پل خواجو، یکی از مقاصد محبوب گردشگران است. هر سال گردشگران خارجی زیادی برای بازدید از میدان امام و سی و سه پل به این شهر سفر می‌کنند و در ایام روز جهانی گردشگر و غیر آن از آثار هنری دست‌ساز این شهر به عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند.

تهران:

این پایتخت پرجمعیت با برج آزادی، موزه هنرهای معاصر و بازارهای بزرگ، جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. جالب است که بدانید شهر تهران بیشتر از اینکه مقصد گردشگری باشد یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در جذب دانشجویان از سرتاسر دنیا است.

شیراز:

بدون شک محبوب‌ترین شهر توریستی ایران شیراز است؛ بنای تخت جمشید و پاسارگاد مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند، علاوه بر آن باغ ارم و بازار و حمام و مجموعه وکیل و مساجد زیبا نیز از زیبایی‌های این شهر هستند.

یزد:

شهر یزد نیز با آثار تاریخی مانند باغ دولت آباد، کوچه‌های تاریخی، هتل‌های سنتی و باغ گلشن و شیرینی‌های بسیار خوشمزه گردشگران زیادی را به خودش جذب می‌کند.

بندرعباس:

شهرهای ساحلی ایران نیز جاذبه‌های فراوانی دارند. بندرعباس با جزیره‌ها و شناورهای تفریحی، یک مقصد محبوب برای گردشگران علاقمند به دریا است.

 کیش:

این جزیره کوچک و محبوب یکی از بزرگ‌ترین و بهترین فرصت‌های گردشگری در جنوب ایران است، مسافران زیادی برای بازدید از دلفین‌ها و سواحل بسیار زیبای کیش و خرید از بازارهای آن به این شهر سفر می‌کنند. شهر کیش هتل‌های بسیار خوبی دارد که می‌تواند پذیرای توریست‌ها در روز جهانی گردشگری باشد.

روز جهانی گردشگری شیراز

مقاصد مهم گردشگری بین المللی

کشورهایی بسیاری به موجب وضعیت آب‌وهوایی و امکانات تفریحی و بناهای تاریخی گردشگران زیادی دارند؛ برخی از این کشور‌ها عبارت‌اند از؛

فرانسه:

این کشور با کروسان‌های معروفش پذیرای سالانه بیش از حدود ۹۰ میلیون مسافر، توریست پذیرترین کشور دنیا است. محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی فرانسه موزه لوور و برج ایفل هستند.

اسپانیا:

کشور اسپانیا دومین کشور جهان در حوزه گردشگری است، سواحل طویل و طبیعت بکر از یک‌سو فستیوال‌های بسیار از سوی دیگر و پیست‌های اسکی بی‌نظیر در این کشور موجب محبوبیت آن شده است.

چین:

این کشور وسیع و پرجمعیت ۵۵ اثر ثبت شده در یونسکو دارد، فرهنگ، مناظر چشم نواز و شهرهای قدیمی و خوراکی‌های مخصوص چینی چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کوه اورست و هیمالیا و رودخانه یانگ تسه از معروف‌ترین دیدنی‌های چینی هستند.

تایلند:

شهرهای پوکت، بانکوک و پاتایا اصلی‌ترین شهرهای دیدنی تایلند هستند. این کشور زیبا و امکانات بسیار عالی بازدید کنندگان فراهم کرده است.

گردشگری در اصفهان

روز جهانی گردشگری در ایران

روز چهانی گردشگری به عنوان یک رویداد جهانی، به ما فرصت می‌دهد تا به اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع توجه کنیم. گردشگری به عنوان یک صنعت رو به رشد، اشتغال زایی، جذب سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق محروم را به همراه دارد. همچنین، گردشگری می‌تواند به حفظ فرهنگ و طبیعت یک منطقه کمک کند و از تخریب محیط زیست جلوگیری کند. شهرهای توریستی ایران مانند شیراز، اصفهان، یزد و کیش و… هر ساله و در ایام مختلف پذیرای ورود گردشگران بسیار زیادی هستند، در خارج از ایران نیز فرانسه و اسپانیا در رتبه‌های اول جذب گردشگر قرار گرفته‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفر به این شهرهای زیبا با کارشناسان بلیطینجا در تماس باشید.

سوالات متداول

گردشگری پایدار چیست؟
گردشگری پایدار به معنای توسعه‌ای است که نیاز‌های جاری جامعه را برآورده کند بدون اینکه از منابع طبیعی و فرهنگی آینده نسل‌ها به طور قابل توجهی کاسته شود.
مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران کدام هستند؟
اصفهان، شیراز، تهران، کیش، یزد، مشهد
کدام کشورهای اروپایی بیشترین میزان جذب گردشگر را دارند؟
فرانسه و سپس اسپانیا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها